Cea mai utilă funcție pe care Google o „copiază” de la Apple schimbă felul în care folosești internetul

de: Răzvan Băltărețu
07 02. 2021

Odată cu iOS 14, Apple a creat un val de indignare în rândul rețelelor sociale. Acum, Google ar vrea să facă același lucru. Și e o decizie destul de importantă, dat fiind că Google câștigă miliarde de dolari din cum te știe, ca utilizatorul online, și cum te profilează.

Pe scurt, odată cu iOS 14.5, Appel forțează toate aplicațiile din App Store să întrebe utilizatorii dacă vor sau nu să permită urmărirea online. Facebook e cea mai mare companie afectată, pentru că prin profilare reușește să livreze reclame mai eficiente.

Cât Apple și Facebook sunt în acest scandal, Google lucrează la o opțiune similară. Astfel, odată cu Android 12, e posibil ca aplicațiilor să le fie limitate drepturilor de profilare. Utilizatorii ar fi întrebați dacă permit sau nu urmărirea online. Totuși, dat fiind că nu e o veste oficială, mai sunt câteva nuanțe.

În timp ce soluția Apple este destul de simplă, adică blochează urmărirea activității de pe site-uri sau din cadrul altor aplicații la care Facebook ar putea avea acces, Google ar putea să abordeze situația într-un mod diferit, conform Bloomberg. Această abordare ar putea supăra mai puțin dezvoltatorii.

Soluția e deja în Chrome, în Privacy Sandbox. Utilizatorii individual nu sunt urmăriti, dar reclamele pot fi personalizate prin raportare la tiparele de navigare a grupurilor, cu interese comune.

De ce Google ar acționa altfel față de Apple

Dintre toate companiile mari, din Big Tech, Apple e cea mai puțin dependentă de profilare și reclame. E și asta o explicație de ce Siri e un asistent digital mai puțin eficient decât Google Assistant sau Alexa, de exemplu.

Apple se bazează pe profituri din vânzarea dispozitivelor și din vânzarea serviciilor pentru dispozitivele respective. Google, pe de altă parte, se bazează pe reclame și pe cât de bine „cunoaște” utilizatorii. Tocmai de aceea Android e o componentă importantă, la fel și prezența Search pe toate telefoanele cu Android, indiferent de cine le produce.

Vom vedea ce pregătește pentru noua versiune de Android. Până atunci, Apple are un avantaj la capitolul confidențialitate și intimitate online.